69 : ) KEMANIN TARİÇESİ....? / 30-05-2020

 

 

KEMANIN 

TARİÇESİ.....?  

 

Keman (veya viyolon), viyola ve viyolonselin de bulunduğu violin ailesinin en yüksek tondan çalan, en küçük üyesidir.

Dört teli vardır. Akord sesleri pesten tize sol, re, la ve mi'dir.

Keman yayına arşe denir. Arşede yapay ya da gerçek at kılının yanı sıra ham misina olarak adlandırılan bir madde de kullanılabilir.

Ayrıca yayını düzgünleştirmek ve sesi güzelleştirmek amacıyla arşeye reçine adı verilen madde sürülür.

Reçine bala benzeyen sarı renkli katı bir maddedir.

Almanca Geige, Fransızca violon, İngilizce violin, İtalyanca violino'dur. Uzunluğu 60 cm'dir. Yayla çalınan telli bir çalgıdır.

Notası, ikinci çizgi Sol açkısı ile yazılır. Orkestralarda, genel olarak (Solo, I, II) üç partisi bulunur.

Solo ve eşlik görevi verilir (özellikle bir solo çalgıdır).

Hiçbir çalgıda olmayan ses rengiyle, çok zengin bir anlatım gücü vardır.

Keman çalmayı öğrenme süresi kişilerde enstrümanın kendi mekanizması, müzik kulağın olup olmaması ve çalma tekniklerinden farklılarından dolayı değişiklik gösterir.

Keman tutuşu, arşe çekişi notaların öğrenilmesi sonrasında basit notalı şarkılar çalınmaya başlanır.

 

Tarihçe

 

Keman gibi yaylı enstrümanların kökeni, 

Orta Asya göçebe atlı kültürlerinden gelmektedir;

Kazak Kopuzu buna misal olarak gösterilebilir. Tüm bu enstrümanların yayları günümüzde de olduğu gibi at kılından yapılır.

Bu müzik aletleri, Orta Asya'dan İpek Yolu aracılığıyla, Çin'e, Hindistan'a ve Orta Doğu'ya yayılmıştır.

Orta Doğu'da Bizanslir adı altında ilkel bir keman çeşidi geliştirmiştir.

Günümüz anlamdaki keman ilk olarak 14.yüzyılda Kuzey İtalya'da ortaya çıktı. Bu dönemden sonra keman Avrupa'da yayıldı.

İlk keman yapımcılarının Rebec, Rönesans da Fer tarafından Ortaçağ'da İtalya'da Lira da Braci,

Fransa'da Viel adlarıyla kullanılan yaylı çalgılar Keman'ın atası sayılır.

Lavignac, Keman'ın Türklerin Kemençe'i guz (Oğuz Kemençesinden)alındığını yazar.

Bazı kaynaklarda ise Arapların Rebab'ından geliştirildiği öne sürülmüştür.

16.ve 17. yüzyıldaki Keman yapım ustaları Nicolo AmatiPaolo Maggini, Giuseppe Guarneru,

Antonio Stradivarius Keman'a son şeklini vermişlerdir. Keman asıl biçimi korumakla birlikte 19. yüzyılda bazı değişikliklere uğradı. Çağdaş kemanda gövde ve sap daha uzun, köprü daha yüksektir.

 

Çiftlemeler

 

Parmakların yerleşimi

 

Birinci keman ile ikinci keman

Renk değişmez dolgunlaşır (çalanların sayısı çoğalırsa, duyulusu yumuşak bir de tahta çalgı eklenir. Yaylı çalgıların duyulusu egemen kalır. Fakat biraz dolgunlaşmış olur).Keman ile Viyola: Kemanların birleşmesinden çok farklı bir etki yapmaz. Kemanın rengi egemendir. Dolgun ve yumuşak bir renk sağlanır.

Keman ile viyolonsel

Dolgun bir duyuluş sağlanır. Viyolonselin ses rengi egemendir. Birinci Keman, ikinci Keman, Viyola ve Viyolonsel: Bunların dördünün sesdeş olarak çalması, alto ve tenor katında mümkündür. (F) de gayet kuvvetli, (P) de özellikle dolgun ve yumuşak bir renk sağlanır.

Sekizliden çiftleme

Birinci keman ile ikincisi arasında boy farkı,ağırlık farkı ve tel farkı vardır bu farklara Çok sık rastlanır, özellikle ezgi yüksek soprano seslerinden daha yukarılara çıktığı zaman kullanılır. Çünkü bu katta Mi telinin dolgunluk ve anlatım gücü azalır. Bundan başka, birinci kemanlar ikinci kemanlarla sekizli aşağıdan katlanmazsa, bütün diğer çalgılardan uzakta, yalnız kalır.

Kemanlar

Bu biçim duyulusu zayıflatır ve küçük orkestrada özellikle belli olur. Buna rağmen bazı durumda ezgi çok incelerde iken ve tahta çalgılarla katlayarak kulanılır.

Keman ile viyola

Buna çok sık rastlanır, özellikle görüntü biçiminden birbirlerine benzedikleri için, insanlar boyutlarına bakmadan bu keman diyebilirler.

İki sekizden çiftleme

Birinci Keman, ikinci Keman ve Viyola ya da Birinci Keman, ikinci Keman ve Viyolonsel

Bu biçim geniş ve uzun ezgilerde kullanılır. özellikle (eb) de yapılır

Üç ve dört sekizliden çiftleme

Birinci keman, ikinci keman, viyola ve viyolonsel ( telli kontrbas )

Bu biçim çok az kullanılır ve soluklu çalgılarla katlanmaz kullanılır

 

Kemanın Bulunuşuna Dair İlgi Çeken Ayrıntılar

Bugün sizlere İzmir Keman Kursu olarak kemanın bulunuş hikayesinden bahsedeceğiz.

Keman, viyolonsel ve viyola gibi çalgılar yaylı çalgılar olarak adlandırılan bir aileye aittir. Bu enstrüman içerisinde, en yüksek perdeden sesleri çalan ve en küçük olanı  kemandır.  Daha da önemlisi, rock and roll, pop, punk müziklerinin yanı sıra, halk müziği de dahil olmak üzere değişik müzik türlerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Aynı şekilde, aynı zamanda caz, klasik ve Barok müziğinin önemli bir parçasıdır.

Ünlü keman yapım ustası Andrea Amati, 1555 yılında ilk kemanı yapmıştır. Bundan önce , Violetta adında, üç telli keman benzeri bir alet vardı. Çıkan güzel ve hoş bir sesi nedeniyle, Fransa Kralı IX Charles’ın emri ile 24 adet violetta üretilmiştir.

  1. yüzyıla gelindiğinde, kemanın özgün tasarımında bir dizi önemli değişiklikler yapıldı.

Keman kendine has ve hoş sesi ile, farklı müzikal stillerde yaygın olarak kullanılmaktadır. Barok döneminde yaygın olarak kullanılmıştır.Bazı popüler keman sanatçıları arasında Jean-Luc Ponty, John Blake ve Regina Carter ve diğer ünlü caz keman sanatçıları Mark O’Conner, Darol Ager ve Stephane Grappelly sayılabilir.

Ayrıca, bu enstrüman, Hint klasik müziğinde çok büyük bir rol oynamaktadır.

Keman, başlıca sekiz kısımdan oluşan bir çalgıdır. Bu kısımlar: Gövde, üst kısım, alt kısım, siyah tahta, telleri tutan köprü arkasındaki siyah abanoz kısım, eşik, salyangoz ve anahtarlardır. Yapımı zor olan kemanın boyu 60-62 santimetredir. Bunun 38 santimetresini gövde, 25 santimetresini ise sap teşkil eder. Keman yayı 75 cm uzunluğunda, reçinelenmiş at kılındandır, gövde, içi boş olup, ince tahtadan yapılır. Kemandaki teller sol, re, lâ ve mî (en kalın, kalın, ince, ve en ince) telleridir. Genellikle kırmızımsı sarı, vişne çürüğü, bazan koyu sarı, turuncu, kahverengi, kırmızı cilâ ile renklendirilir. İnce uzun şekilli olan keman ucu çeneye dayanarak, sapı sol elle tutulmak ve parmaklar tellere basmak suretiyle ve sağ elin tuttuğu yay tellere sürterek çalınır.

Ses sâhası 4,5 sekizlik olan keman için notalar sol anahtarı ile yazılır. Meşhur bestekâr Bach ile başlayan, keman için müzik parçalarının (konçertoların) bestelenmesi, zamanla yaygınlaşarak çok büyük sayılara ulaşmıştır. Keman, çok geniş ses imkânlarına sahip olduğundan dolayı orkestra içinde veya tek başına olarak yaygın bir şekilde kullanılır.

TÜRK MÛSİKÎSİ’NDE KEMAN’IN YERİ

Keman’ın Türkiye’ye ne zaman geldiği kesin olarak bilinmiyor. İstanbul ve Trabzon gibi Lâtin ülkeleri ile sıkı ilişkiler bulunan şehirlerde çok eskiden beri Keman’ın en eski örneklerinin bulunduğu ileri sürülmüştür. Kanunî Sultan Süleyman ‘ın sadrazamlarından Makbul İbrahim Paşa’nın gençliğinde, padişahın şehzadesi olarak Manisa’da bulunduğu yıllarda Keman çaldığı biliniyor. Yine bu yüzyılda yaygınlık kazanmış bir saz olarak klâsik mûsikîmize girememiş olmakla birlikte , halk arasında çok tutuluyor ve koltuk meyhanelerinde çalınıyordu. Keman’ı üst düzey sınıf arasına sokan kişinin , Sultan 1.Mahmud dönemi sanatkârlarından olan Corci olduğu ileri sürülür. Keman’dan önce mûsikîmizin yegâne sazı Rebab idi .O yıllarda Keman’a “Viola d’Amore” deniyordu ki, bu sazın benzeri yakın zamanlara kadar kullanılmış olan Sine Kemanı’dır. Kemani Corci’ye kadar bütün kaynaklarda , eski Türk Kemanını çalanların Türk olduğu halde, 18.yüzyıldan , daha doğrusu Corci’den sonra Türk olmayan kimseler Batı Kemanını çalmağa heves etmiş ve pek çok ünlü isim otaya çıkmıştır. Hiç şüphesiz bu sanatkârlar ” Viola d’Amore ” nin farklı şekli olan Sine Kemanı’nı çalıyorlardı ; Yedi teli olan Sine Keman’ın sesi biraz boğukça olduğu ve Kemençe sesine benzediği için , musikîden anlayanlarca daha çok tercih ediliyordu . 19. yüzyıl başına kadar Keman çalan sanatkârlar Keman’ın her iki türünü de kullanmışlardır. Daha sonra Sine Kemanı unutulmuştur. Son icrakârları Mustafa Sunar ile Nuri Duyguer olmuştur . Batı Keman’ının ülkemize yerleşmesinde Romanyalı Miron’un büyük rolü olmuştur. Ülkemizde Türk Musikîsi ölçüleri içinde çok güçlü icrakârlar yetişmiştir . Bir devreye damgasını vuran bu sanatkârlardan bazıları şunlardır: Kemanî Hızır Ağa , Kemanî Rıza Efendi , Kemanî Corci , Kemanî Kör Sebuh , Kemanî Aleksan Ağa , Kemanî Memduh , Bülbülî Salih Efendi ,Reşat Erer , Nubar Tekyay , Sadi Işılay , Hakkı Derman , Selahattin İnal v.b. Musikî terminolojimizde Keman çalanlara ” Kemanî ” denir.

Keman

Keman, viyola ve viyolonselin de bulunduğu yaylı çalgılar ailesinin en yüksek tondan çalan, en küçük üyesidir.

Keman yayına arşe denir. Arşede yapay ya da gerçek at kılının yanı sıra ham misina olarak adlandırılan bir madde de kullanılabilir. Ayrıca ses çıkartmasını sağlamak amacıyla arşeye reçine adı verilen madde sürülür. Reçine bala benzeyen sarı renkli katı bir maddedir.

Kemanın 35 ila 36 cm arasında değişebilen gövdesi, göğüs, sırt ve yanlıklardan oluşur. Arşenin gidiş gelişine yol vermek için kapakların orta bölümünde C şeklinde kıvrımları vardır. Köprünün her iki yanında f biçiminde ses delikleri bulunur ve bu delikler oluşan ses titreşimlerinin dışarı çıkmasını sağlar. Akçaağaçtan yapılan sapın sonunda salyangoz adı verilen bölüm bulunmaktadır. Keman dört tel üzerine düzenlidir (Sol, Re, La, Mi). Tellerin bir ucu, gövdenin üst tarafında bulunan burgulara iliştirilir. Burgulara bağlanan telin diğer ucu ise bir eşikten (köprü) geçerek gövdenin ucundaki kuyruk bölümüne bağlanır. Köprü, tellerin titreşimini üst kapağa iletir.

kemanın bölümleri ile ilgili görsel sonucu

 

Almanca Geige, Fransızca violon, İngilizce violin, İtalyanca violino‘dur. Uzunluğu 60 cm’dir. Yayla çalınan telli bir çalgıdır. Notası, ikinci çizgi Sol anahtarı ile yazılır. Orkestralarda, genel olarak (Solo, I, II) üç partisi bulunur. Orkestralarda önemli bir yeri olmasının yanı sıra solistik bir çalgıdır.

Kemanın Tarihçesi

Keman’ın ilk kez nerede yapıldığı kesin olarak bilinmemekle birlikte, ilkel topluluklarda boş kabak, boş hindistan cevizi, taş, kemik, metal, büyük bir midye kabuğu ya da kabuklu hayvanlardan yaralanarak akustik titreşim kutu elde etme düşüncesinin yanı sıra, hayvanlardan bitkilerden elde edilen ipliksi (lif, kiriş,v.b.) maddelerin tınlamasının da müzik üretmede kullanılmış olabileceği düşünülmektedir. Atı ilk evcilleştiren ve atın kuyruk kıllarını müzik üretmede kullanan Asya toplumlarında, özellikle Hintlilerde, Perslerde müziğin gelişimi için büyük anlam taşıyan yayın en ilkel biçimiyle karşılaşılır.

9. yüzyılda yayla çalınan Çin çalgısı ‛‛huchyn’’  karşımıza çıkmaktadır. Huchyn, bambu veya hindistan cevizinden yapılarak üzeri yılan derisiyle kaplanan küçük silindirik bir gövde ve bu gövde üzerinde iki teli bulunan bir yaylı çalgıydı. Tellerin kökenine indiğimizde ise bitki, kıl, ipek ve bağırsak gibi maddelerle karşılaşılır.Eski Asya çalgılarından “kemengeh” kemanın atası sayılabilecek bir çalgıdır.

kemengeh ile ilgili görsel sonucu

Kemengeh

Rebap” kemanın en önemli atalarından biridir. Ayrıca yaylı çalgıların Avrupa’da tanınmasına ve yayılmasına da yardımcı olmuştur. Tek telli bir çalgıdır. Tel sapın üzerine bir burgu yardımı ile sabitlenmiştir. Rebap genellikle Türk ve Arap çalgısı olarak bilinmektedir. Batıya ise Arapların İspanya’ya göçü ile gelmiştir. Burada gelişimini tamamlamıştır. Avrupa’da yaylı çalgıların gelişimine yaptığı katkı küçümsenemez. Arapların rebabı, Avrupa’da “rebec” adını almıştır. Rebec son olarak 17. ve 18. yüzyılda karşımıza pochettes ya da sordines adlarıyla çıktı. Bu son formu küçük, dar gövdeli ve kayık biçimindeydi. Rebec Avrupa’ya ise haçlı seferleri sırasında getirilmiştir.

rebab ile ilgili görsel sonucu

Rebap

Kemanın oluşumundaki bir sonraki evrede  karşımıza “vielle a’archet” çıkar. Omuza dayanarak çalınan ilk enstrümanlardır. Fransa’da gezici saz şairleri tarafından çalınarak gelişimi ve halka ulaşması sağlanmıştır.

vielle a’archet ile ilgili görsel sonucu

Vielle A’archet

Bu enstrümanlar haricinde kemanın atası olarak sayabileceğimiz “kopuz“, “lyra“, “fiedel” gibi bir çok esntrüman bulunmaktadır.

kopuz ile ilgili görsel sonucu

Kopuz

lyra enstrüman ile ilgili görsel sonucu

Lyra

fiedel enstrüman ile ilgili görsel sonucu

Fiedel

Keman sözünü ettiğimiz atalarından bu yana pek çok değişim geçirerek bugünkü yapısına kavuşmuştur. Bugün bildiğimiz benzer ilk keman ise 1550’lerde İtalya yarım adasında ortaya çıkmış ve önemi 1600’lerde İtalya opera orkestralarında yer almasıyla fark edilmiştir. Bir orkestra enstrümanı olarak önemi 13. Louis’in 1626 tarihinde ‛‛Lesvingt Quarte Violins du Roy’’ orkestrasını kurmasıyla artmıştır. Keman’a orkestrada ilk olarak, 1565’te St.Riggo ve Corteccia’nın eserlerinde yer verilmiştir. Sonraki yıllarda orkestradaki görevlerinden dolayı 1. ve 2. Keman olarak adlandırılmış ve orkestradaki sayıları çoğaltılmıştır. Sonraki yüzyıllarda İtalya’da keman gelişimi artarak Fransa, İngiltere, Almanya, Rusya ve diğer ülkelerde devam etmiştir. Kemana verilen önem arttıkça besteciler keman için daha fazla eser vermeye başlamışlardır.  16.ve 17. yüzyıldaki keman yapım ustaları Nicolo Amati, Paolo Maggini, Giuseppe Guarneru, Antonio Stradivarius keman’a son şeklini vermişlerdir.

Keman asıl biçimini korumakla birlikte 19. yüzyılda bazı değişikliklere uğramıştır. Çağdaş kemanda gövde ve sap daha uzun, köprü daha yüksektir.

İlk keman bestecileri Giovanni Gabrieli “Sonat”, Karlo Farina “Kapricio”, Giuseppe Torelli ilk keman konçertoları ile tanınmaktadırlar. Zamanla kemana verilen önem daha da armış ve besteciler kemana özel eserler yazmaya başlamışlar. Keman bu noktaya ulaşmasında J.S.Bach, A.Vivaldi, N.Paganini, C.Tartini, P.Sarasate gibi bestecilerin eserlerinin büyük etkisi olmuştur.

 

Fakat keman nedir, kemanın özellikleri nelerdir sorusunun cevabı bu kadar kısa olamaz.  Bu kadar bahsedince aklınızda oluşan ‘’neymiş bu kadar bahsedilen keman merak ediyorum’’ gibi cümleler söylediğinizi duyar gibiyiz. O zaman gelin beraber derinlemesine inceleyelim. İncelemedeki konu başlıklarımız şu şekildedir;

Keman Nedir – Violin Nedir :

Kısa Keman Tarihçesi

Keman, arşe olarak adlandırılan üzerinde kıl-misina bulunduran bir aparat aracılığıyla çalınan yaylı-telli çalgılar ailesine üye bir müzik aletidir. Kemanviolin ailesi (keman, viyola, çellokontrbas) olarakta adlandırılan keman grubunun en ufak boyutlu, ancak insan sesine en yakın tona sahip enstrümandır.

Tabi ki de keman hakkında bilgi ve özellikler bu kadar da değil.” Keman tanıtımı” diye sorulunca keman tarihçesine değinmemek olmaz. Kemanın kendine has görüntüsü 1700’lü yılların başında Avrupa’da oluşmaya başlamıştır. Keman ilk olarak İtalya’da ortaya çıkmış olmasına rağmen sonrasında Paris’ten gelen ustaların kendini geliştirmesiyle birlikte iyi keman yapımcıları Paris’ten çıkmaya başlamıştır.

Bir taraftanda kemanın Türklerin ” Oğuz kemençesi ” adını koydukları bir müzik aletinden türediği varsayımlar arasında olmakla birlikte bir kaç kaynakta da kemanın Arap sazı olan Rebab‘tan ürediği belirtilmektedir, ancak bu yargıların hiç biri kesinlik taşımamaktadır. Keman günümüzdeki son görüntüsünü 4 telli ve perdesiz ve yaylı bir müzik aleti şeklinde almıştır.

5’li akort sistemi ile akort edilen bu enstrüman çeşitli müzik türlerinde kullanılmasına bağlı olarak farklı şekilde akort edilebilmektedir. Ancak kesin olarak kabul görmüş standart akort sistemi sol, re, la mi şeklinde kalından inceye doğru yapılan akorttur.

Ayrıca eğer keman hakkında sunum yapacaksınız ve bu kaynağı kullanmayı isterseniz sizlere yazının pdf halini gönderebiliriz.

Kemanın Parçaları : Keman kısımları

Kemanın bölümleri; ön yüz (göğüs), sırt (arka kapak), yanlık (sağ ve sol yan bölge),  çenelik (oval dayanak bölge) kısımları olarak adlandırılabilir.

Genellikle çenelik dışında kalan bölgelerin üretiminde çoğu zaman aynı ağaç tercih edilirken, bazen de her bölge için farklı çeşitte ağaçlar kullanılabilmektedir.

Kemanın parçaları ve yapıldığı ağaçlar tonu büyük oranda etkilemektedir.

Bu konu hakkında bilgi almak için ; kemanın parçaları adlı yazımızı okuyabilirsiniz.

Kaliteli bir kemanda burgular,

Çenelik ve klayve çoğunlukla abanoz ağacından,

Üst göğüs bölümü ladin ya da köknar adı verilen ağaçtan, alt-sırt bölge bir diğer adı akça ağaç olan kelebek ağacından yapılmalıdır.

keman parçaları - keman kısımları

keman parçaları – keman kısımları

 

Kemanda Nota Dizilimi

Keman göğüs bölgesinin üzerinde standart olarak 4 tel bulunduran bir enstrümandır. 

Bu tellerin notasal olarak dizilimi pesten tize doğru incelendiğinde ‘’ Sol, Re, La, Mi ‘’ şeklinde dizilmektedir.

Ancak bu sol, re, la, mi olarak belirlenen bu akort sistemi yöresel müziklerde farklılık gösterebilmektedir.

Örnek vermek gerekirse Türk Müziğinde kullanılan akort sistemi do, sol, re, la ya da la, re, la, re şeklindedir.

Ancak dediğimiz gibi klasik akort düzeni evrensel iken çeşitli müzik türlerinde kullanılan farklı akort düzeni yöreseldir.

Keman akordu ile ilgili merak ettikleriniz için ; keman akordu nasıl yapılır bağlantısına tıklayabilirsiniz.

Keman nota yerlerini çözmek yeni başlayan biri için ilk aşamada zor olabilir. Bu noktada işinizi kolaylaştırmak adına bazı yöntemler uygulayabilirsiniz.

Kemanda nereye basmanız gerektiğini anlamak adına keman nota yerleri stickerlarını kullanabilirsiniz. Böylelikle keman notalarını öğrendikten sonra kemanda nota basmak çok daha kolay bir hal alacaktır.

Tabi ki de keman çalışmalarınızı sürekli olarak bu keman nota stickerları ile yapmamalısınız.

Eğer düzenli çalışmaya vakit ayırabilirseniz bir süre sonra parmaklarınız zaten keman pozisyonlarını ezberleyecektir.

Bu bilgileri öğrendikten sonra pekiştirmek için ; kemanda nota nasıl basılır adlı yazımızı okuyabilirsiniz.

Aşağıda sizler için bir keman nota okuma tablosu oluşturduk. Dilerseniz aşağıdaki görselden yaralanabilirsiniz.

Ya da kemanda nota yerleri forum aramaları yapabilir ve çeşitli keman kişilerin bu konu ile ilgili tecrübelerinden yararlanabilirsiniz.

keman nota yerleri resimli anlatım

keman nota yerleri resimli anlatım

 

Kemanın Boyutları : Keman boyutları kaç cm

Yetişkin kemanı olarak adlandırılan 4/4 kemanların standart göğüs uzunluğu 36 santim, genel uzunluk ölçüsü ise 60 santimdir. Ancak kişilerin yaş gruplarına uygun olarakta küçük boyutlu kemanlar mevcuttur.

Keman hakkında sık sorulan soru ve cevaplara ulaşmak için ; keman ile ilgili sorular

Bu kemanlar; üç bölü dört ( 3/4 keman ), yarım ( 1/2 keman ), çeyrek ( 1/4 keman ) olarak adlandırılmakta ve boyutları da oran azaldıkça küçülmektedir. Bu kemanların kullanımı tamamen kişinin fiziksel yapısına ve yaş aralığına göre değişmektedir.

Ancak sizde kendinize uygun tam keman boyutunu öğrenmek istiyorsanız, salyangoz bölümüne elinizi uzatmanız ve bu bölgeye tam denk gelen kemanı seçmeniz yeterli olacaktır.

Keman ailesi 4 üyede oluşmaktadır. Bu üyeler violin, viyola, viyolonsel ve kontrbastır. Keman çeşitleri hakkında bilgi almak için ; keman ailesi yazımızı okuyabilirsiniz.

Ayrıca birbirine çok benzeyen çoğu zamanda sıkça karıştırılan keman ve viyola arasındaki farklar yazımızı bağlantıya tıklayarak okuyabilirsiniz.

keman boyutları - keman ölçüleri

keman boyutları – keman ölçüleri

Kemanın Müzikteki Yeri

Keman neredeyse kulağımızın işittiği her müzikte ufakta olsa kendisine bir melodi ayrılan bir müzik aletidir. Bu kemanın yapısının bir çok müzik türüne uyum sağlamasından kaynaklanmaktadır. Ancak genelleme yapılacak olursa klasik müzik ve Türk müziği alanında keman ezgileri daha sık kullanılmaktadır. Buna karşın pop, caz, rock, blues tarzı müzik çeşitlerinde de keman aktif olarak tercih edilmektedir.

Ayrıca keman çalmaya heves edenler veya merak edenler için Keman Çalmak Nasıl Öğrenilir?  başlıklı yazımızı okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

Keman kursu İzmir hakkında bilgi almak için sayfamızı bu bağlantıdan okuyabilirsiniz. Aklınıza takılan her türlü soru için konuşma panelinden bizler ile iletişime geçebilirsiniz.

Keman Hakkında Merak Edilen Diğer Sorular

Keman ile ilgili bilgiler arıyorsanız aşağıdaki konu başlıklarını incelemenizi tavsiye ediyoruz.

Yukarıda sizlere kemanın tarihçesi, tel dizimleri ve nota yerleri, boyutları hakkında birçok konuda bilgi verdik.

Keman ne demek

Keman, yaylı ailesinin en küçüğü olan perdesiz bir enstrümandır. Tarihsel gelişimi hakkında bilgilere yukarıdan ulaşabilirsiniz.

Kemanın özellikleri

Kemanın özelliklerini anlamak için öncelikle hangi alanda araştırma yaptığınızı bilmemiz gerek. Örneğin kemanın parçaları hakkında bilgi arıyorsanız yine bununla ilgili bağlantı yukarıda mevcut.

Ancak ” el yapımı keman ile fabrikasyon keman arasındaki farklar, hangi keman boyutu sizin için daha uygun, elektro keman mı almalı yoksa akustik keman mı ? ” konularını merak ediyorsanız bu bilgilere şu bağlantıdan ulaşabilirsiniz ; https://sozkonususanat.com/keman-cesitleri/

Büyük kemanın adı nedir

Keman, keman ailesi üyelerinden biridir. Bu ailede 4 tane üye bulunmaktadır. Büyük keman denilen enstrüman viyoladır. Yapısı gereği kemana benzeyen, aynı şekilde omuza konulara çalınması insanların bu şekilde araştırma yapmalarına neden olmaktadır.

Keman kaç telli

Bizlere en çok iletilen sorulardan bir tanesi de ” kemanın kaç teli var ? ” dır. Standart bir kemanın 4 adet teli bulunmaktadır.

Keman çalan kişiye ne denir ?

Keman çalan kişinin adı yabancı literatürde violinist olarak geçer. Bizim dilimizde ise daha çok kemancı denilmektedir. Ancak doğru ifade keman sanatçısıdır.

Keman yayına ne denir ?

Keman yayına aynı zamanda arşe de denilmektedir. Birkaç çeşit arşe tipi vardır. Bunlar arasında kılları organik ya da sentetik kullanan markalar bulunmakla beraber arşe yapısında kullanılan ana madde kimilerinde ağaç, kimilerinde karbon fiberdir. Hatta dönemlerine göre arşe çeşitlerini de inceleyebilirsiniz. Barok döneme ait keman yayı ile modern müzikteki keman yayları birbirinden farklıdır.

Keman renkleri nelerdir ?

Normalde keman yapıldığı ağacın rengini ve karakteristiğini taşıyan bir enstrümandır. Koyu renkli olabileceği gibi açık renklileri de mevcuttur. Bunun yanı sıra fabrikasyon kemanlarda özellikle çocukların ilgisini çekmesi açısından pembe, mavi gibi değişik renk seçenekleriyle de üretilmektedir.

Keman ustaları kimlerdir ?

Keman ustaları, bu yolda ciddi mesai harcayan inanılmaz efor sarf edip birden fazla keman ekolünü inceleyerek kendilerini geliştiren kişilerdir.

Örnek verecek olursak ; İtzhak Perlman, Maxim Vengerov, Lisa Batiashvili dinleyebilirsiniz. Günümüz keman ustaları olarak geçerler.

Keman türlerinin en kalın sesli olanı hangisidir ?

Keman ailesinin en kalın sesli üyesi kontrbastır ancak keman ve viyola arasında tabiki de viyolanın sesi daha bas seslere yakındır.

Keman reçinesi nasıl sürülür ?

Keman reçinesi sürmek için öncelikle reçineyi açmanız gereklidir. Reçineyi açtıktan sonra bir anahtar yardımı ile üzeri bastırmadan kazınır ve reçine tozu elde edilir. Keman yayı sıkılarak teller üzerine reçine parçası sürülür.

Keman tellerinin isimleri nelerdir ?

Keman tellerinin isimleri en tizden en bas tele doğru. Mi, La , Re ve Sol’dür. Bu akort biçimi çok sesli müzik ( Batı müziği ) için geçerlidir. Türk müziğinde ise daha çok La, Re , Sol ve Do’dur.

Keman ne kadar sürede öğrenilir ?

Keman öğrenmek için belirli bir süre vermek yanlıştır. Gelmek istediğiniz seviye, çalmak istediğiniz parçalar ve bu parçaların içerisinde bulunan teknikler oldukça önemlidir. İnsanların bu işe ömrünü adadığı unutulmamalıdır. Yine de başlangıç seviyesinde güzel bir şekilde keman çalmak için minimum 1 seneye ihtiyacınız bulunmaktadır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

***

*********

*******************

********************************

''''''ÖNEMLİDİR'''''''

PAYLAŞIMLARIMIZ 

GOOGLE VE DİĞER  ARAMA  MOTORUNDA  YAYINLANMIŞ 

ÇEŞİTLİ  ÇALIŞMALARDAKİ  ALINTILARDAN OLUŞMAKTADIR  VE  TAMAMEN BİZE  İLGİNÇ  GELEN  KONULARIN 

PAYLAŞIMINDA  FAYDA SAĞLAYABİLECEĞİMİZ DÜŞÜNCESİNDEN HAREKETLE ORTAYA  ÇIKMIŞTIR

VE

TİCARİ  DEĞİLDİR..

 

BİLGİ  AKTARIMLARIMIZDA  SAKINCALI  VEYA  PAYLAŞIMI  İSTENMEYEN ALINTILAR  OLURSA UYARILDIĞIMIZDA  PAYLAŞIMLARIMIZDAN  ÇIKARILACAKTIR...!!